Organizarea primei noastre călătorii în Islanda (în 2020) a fost o cursă cu obstacole: am avut parte de zboruri anulate și restricții apărute în (aproape) ultimul moment. Am schimbat tot itinerariul pe ultima sută de metri, am făcut trei teste în nici 48h (din cauza unei escale mult prea lungi in Frankfurt). A urmat un al patrulea test după cinci zile în care a trebuit să păstrăm anumite măsuri suplimentare de distanțare, ceea ce a dus la schimbarea de mai sus. Cireașa de pe tort, programarea pentru acel test din Islanda nu a venit pentru data estimată (care ar fi trebuit să fie după patru zile), deci am mai amețit încă o dată ordinea obiectivelor și am și ratat anumite experiențe. Asta pentru că în ziua testării a trebuit să pierdem niște ore pe drum către/ de la clinică.
Concluzia noastră? A meritat din plin!
Am revenit apoi și în 2021, de data aceasta cu copilul, pentru a vedea erupția vulcanului Geldingadalir (Fagradalsfjall).
Pentru natura sa fascinantă!
Este într-adevar tărâmul gheții și al focului, unde într-o zi te lasi cucerit de imensitatea unui ghețar pentru ca în următoarea să explorezi un fumegând câmp de lavă sau să te plimbi printre gheizere. Este o țară în care e greu să conduci, pentru că tot timpul esti pe cale de a fi furat de peisaj.
Nu mă atrag superlativele și chiar ridic o sprânceană când le văd folosite. Îmi este imposibil însă să povestesc despre Islanda fără a face apel la ele.
Momentul cel mai potrivit pentru a călători acolo depinde de experiența pe care o căutați. Un răspuns detaliat la această întrebare foate fi găsit aici
Pe scurt: pentru a vedea aurora boreală este în general recomandat să mergeți toamna târziu sau primăvara devreme. Tot atunci (plus întreaga iarnă) puteți să vizitați peșterile formate în interiorul ghețarilor. Pentru drumeții și cascade vara este perioada cea mai potrivită, iar de atracțiile ce formează celebrul Golden Circle vă puteți bucura în orice perioadă a anului.
Ce mi se pare însă de reținut: oricând veți merge, hainele de iarnă, cele de ploaie și rezistente la vânt nu ar trebui să vă lipsească din bagaj. Orice ar zice prognoza meteo, Islanda duce conceptul de „vreme schimbătoare” la un cu totul alt nivel.
Nu există zboruri directe spre Islanda. Cele mai convenabile din punct de vedere al duratei sunt cele cu o singura escala în Frankfurt (Lufthansa) sau Amsterdam (KLM & Icelandair).
Prețurile cele mai mici pentru biletul de avion se pot obține în general apelând la combinații de low costuri pentru segmentele Bucuresti-Londra si Londra-Reykjavik. Aceastea au însă de multe ori escale lungi și/sau care implică și schimbarea aeroportului. Vă recomand să luați în calcul tot costul transportului RO-IS când luați decizia de a achiziționa un anumit bilet (de ex: costuri cu transfer la/de la aeroportul de escală, cazare peste noapte, dacă e cazul, etc) și riscurile asociate. Personal am evitat complet astfel de combinații în acest an, din cauza riscurilor anulării unor anumite segmente ale zborului.
Deși consider că prețurile din acest an nu sunt reprezentative, pot spune că noi am găsit bilete la 265 EUR/ persoană (bagaj de cală inclus) cu Lufthansa prin Frankfurt. La acest preț în anii trecuți găseam bilete doar cu low cost. Escalele erau foarte rezonabile 3h dus, 2h la întors. Între timp s-a anulat un zbor și ne-am trezit cu o escala de 14h în Frankfurt (ceea ce a implicat două testări pentru a iesi din aeroport).
Am descoperit această opțiune după ce am văzut acolo mai multe mașini cu număr de Germania. Așa am aflat că există un feribot, operat de cu Smyril Line, ce pleacă din Danemarca spre Islanda cu o oprire in Insulele Feroe. În sezon există două curse pe zi și opțiune de escală în Insulele Feore pentru trei zile sau o săptămână (sau deloc). În afara sezonului rămâne o singură cursă săptămânală.
Prețurile pentru un drum dus-întos pornesc de la 1200 EUR – pentru două persoane cu o mașină medie. La acestea mai adăugați și aproape 100 EUR/zi masa pentru cele 3+ zile petrecute pe drum. Deși pare mare la o primă vedere, în funcție de durata șederii și tipul de transport ales la destinatie, poate să devina convenabil. (Deoarece compenseaza costul închirierii unei mașini)
O variantă pe care nu am explorat-o, deci nu aș putea da un verdict. Cred că poate fi o opțiune de deplasare între localități, dar nu pentru a ajunge la punctele de interes. Găsiți o hartă interactivă aici. Când dați click pe un oraș va apărea o listă cu toate mijloacele de transport disponibile pentru a ajunge acolo, inclusv avion, ferry, autobuz.
Aceasta este poate cea mai frecvent aleasă opțiune de către cei ce călătoresc pe cont propriu. Alegerea mașinii și mai ales a asigurării pot fi însă ceva mai complicate în Islanda. Un ghid pe care l-am găsit foarte util este acesta.
O asigurare care să acopere toate riscurile ajunge să coste destul de mult, deci trebuie luată în considerare când alegeți furnizorul. Cea mai convenabilă variantă găsită de noi a fost prin RentalCars.com cu asigurare completă de la ei. Cei de la SIXT voiau să ne mai vândă și ei una, dar am refuzat (după ce citisem în prealabil conditiile de la RentalCars). Citiți cu atenție toate detaliile și luați proprie decizie informată!
Noi am căutat cel mai mic SUV 4X4 cu cutie automată (Ssangyong Tivoli) și am plătit pentru 10 zile 920 EUR, cu tot cu asigurare completă, la care s-au adăugat 50 EUR taxa pentru șofer suplimentar. Pentru o mașină de clasă similară cu cutie manuală am fi plătit cu aproximativ 150 EUR mai puțin. (Am preferat însă confortul, ținând cont de multele ore la volan petrecute acolo.) De reținul că am fost în August, lună considerată vârf de sezon.
Combustibilul are un preț destul de piperat: veți plăti în jur de 1.25 EUR/l de benzină sau nesemnificativ mai puțin pe unul de motorină. Prețurile variază de la benzinărie la benzinărie și le puteți verifica aici.
Atenție la regulile de circulație și starea drumurilor! Pentru a vă documenta despre siguranța călătoriilor și condițiile de trafic aveți la dispoziție site-ul SafeTravel.is
Islanda este o țară scumpă, iar acest lucru se reflectă și în prețul cazării. Dacă mergeți în grup, puteți opta pentru închirerea unor apartamente, ceea ce mai scade costul per persoană.
În acest an plin de incertitudini am ales numai cazări ce ofereau anulare gratuită până aproape de data cazării (max 2-3 zile), ceea ce ne-a restrâns și mai mult opțiunile și a crescut prețul. Un alt criteriu nenegociabil pentru mine este să avem o cameră cu baie proprie și acesta a redus și el semnificativ lista. Pe scurt: pentru o cameră dubla într-un hotel/ casă de oaspeți cu recenzii bune și baie în cameră am plătit în medie cam 130 EUR/noapte, majoritatea având și mic dejun inclus. Unde nu este inclus, micul dejun costă în general 10-16 EUR/ persoană. Când am luat micul dejun la o cafenea ne-a costat aproximativ 25 EUR/ 2 persoane, deci comparabil cu oferta hotelurilor.
Dintre cele zece cazări la care am stat cinci au fost fie din rețeaua Icelandair fie Fosshotel. Ambele mi se pare că oferă o valoare corectă pentru prețul cerut, evident, raportat la prețurile din Islanda.
După zece zile acolo, o perioadă nu îmi vor mai trebui burgeri sau ”fish and chips”, asta fiind mâncarea omniprezentă în Islanda. Prețurile pentru fiecare dintre acestea sunt în general în jurul a 12-15 EUR/ porție (peștele la limita inferioară și burgerii la cea superioară). O friptură de vită vă va lăsa cardul mai gol cu 35-40 EUR și una de miel cam 25-30 EUR (variază și în funcție de restaurant, evident).
Noi am ales să dormim (aproape) în fiecare noapte în altă parte, astfel încât să ajungem și în zonele mai îndepărtate, optimizând timpul petrecut pe drum. Inițial planul era să pornim spre Sud, apoi E – N – V, dar s-a schimbat de îndată ce am aflat de limitările pe care le aveam până la cel de-al doilea test. Mai exact, nu puteam să participăm la tururi și erau două în S pe care doream mult să le fac. În consecință, am schimbat direcția și am pornit mai întâi spre V – N – E – S. (Ceea ce a implicat și schimbarea turor cazărilor, reprogramarea tururilor, etc).
Am adăugat pe harta de mai jos locurile vizitate, precum și hotelurile la care am stat. Voi reveni cu articole separate pentru fiecare segment de drum.
august 29, 2020